Fisa 3: Responsabilitatile si rolul profesorului si al elevului in
procesul de predare/invatare
Trebuie luat în considerare rolul respectiv al profesorilor, al
elevilor si al suporturilor.
1. Ce procent din durata
cursului poate fi (trebuie) consacrat:
a. de profesor expunerii si
explicării în faţa întregii clase? 10-15
minute
b. seriilor de
întrebări/răspunsuri destinate întregii clase (făcând distincţie între
întrebări referenţiale, de informare si de control)? – 15-20 minute
c. lucrului în grup sau în pereche?
10-15 minute
d. lucrului individual? 5 – 10 minute
2. Rolul profesorului
- aptitudini de organizare a predarii si invatarii in functie de
nivelul de varsta, mediul intelectual al clasei, contextului social din care
provin elevii;
- capacitatea de a individualiza predarea în clasele de elevi cu
moduri de învăţare si
aptitudini diferite;
- aptitudini de a organiza clasa in functie de activitatile de
invatare propuse: frontal, individual, in diada, in echipa;
- abordarea unor stiluri de predare diferite, in functie de
competentele specifice, functiile comunicative si continuturile vizate;
- stabilirea scopurilor evaluării si capacitatea de a administra
instrumentele de evaluare;
- cunoasterea dimensiunii socioculturale a limbii straine predate
si capacitatea de a transmite elevilor informatiile relevante care sa conduca
la intelegerea culturii altui popor, la identificarea unor modele culturale;
- educarea atitudinilor si aptitudinilor interculturale;
Care sunt căile cele mai eficiente de dezvoltare a diferitor
capacităţi si calităţi?
Atunci când se lucrează în grup sau în pereche, poate oare
profesorul:
a. să circule pentru a-si oferi
ajutorul la executarea activităţilor de clasă?
b. să fie disponibil pentru
consultaţii individuale?
c. să adopte rolul de a
facilita si a supraveghea, să accepte remarcile elevilor în privinţa procesului
de învăţare la care participă si să ia atitudine faţă de aceste remarci, să
coordoneze activităţile elevilor si să nu se limiteze doar la a da sfaturi
si controla?
3. Rolul elevului in procesul de invatare:
a. să participe activ la
procesul de învăţare si să coopereze cu profesorul si cu ceilalţi elevi pentru
a se pune de acord în privinţa obiectivelor si metodelor, să se angajeze în
activităţi de evaluare si predare reciprocă pentru a progresa în direcţia unei
mai mari autonomii?
b. să lucreze în mod autonom,
folosind materiale destinate autoinstruirii, si să se autoevalueze?
c. să intre în competiţie cu
ceilalţi elevi?
4. În ce context trebuie folosite
suporturile tehnice (casete audio si video, calculator etc.)?
a. pentru demonstraţii,
repetări etc. cu întreaga clasă;
b. ca bază pentru activităţile
de grup (discuţii, negocieri, jocuri cooperative si competitive etc.);
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu